Sürdürülebilir moda adına; “moda dünyasının sürdürülebilir kraliçesi” olarak adlandırılan; tasarımlarında geri dönüştürülmüş tekstiller kullanan Stella McCartney’nin “A-Z Manifestosu” yani sürdürülebilirlik alfabesinin ardından, “Sürdürülebilir Moda Lisanı” akademisyen Sanem Odabaşı ve yönetmen Dilek Altan tarafından hayata geçirilen, daha sürdürülebilir bir dünyanın en güncel kelime tasviri hali.
“Sürdürülebilir Moda Lisanı, sürdürülebilir moda konusu içinde var olan kavramları açıklayan, uygulama biçimlerini özetleyen ve tarih içinde yer etmiş olayları anlatan bir sürdürülebilir moda sözlüğüdür. Bu oluşumun kendisi, hem bir sözlük hem de adına uygun olarak, sürdürülebilir modaya ilişkin kavramları ve terimleri bir arada düşünerek bir lisanın kurulmasına ve kullanılmasına katkı sağlayan, dinleyen ve tartışan bir iletişim dilidir.”
Bu gönderiyi Instagram’da gör
“Süregelen moda sisteminin yaratmış olduğu hiyerarşik, elitist, insanı ve doğayı sömüren baskıcı yapısı, ekolojik ve adil bir moda anlayışının önüne geçiyor. Biz, modanın ve giyinmenin kapsayıcı, yenilikçi, çevreci, sorumlu, çözümcü, eşitlikçi ve paylaşımcı bir dile sahip olması gerektiğini savunuyoruz. Savunduğumuz bu ilkelere bağlı kalarak da, herkesin paylaşımcı bir dile sahip olması gerektiğini savunuyoruz. Savunduğumuz bu İlkelere bağlı kalarak da, herkesin paylaşımına açık, kaynakları ve referans noktaları belli olan, görsel ve yazınsal düzenlemelerle herkesin okunabilirliğine hitap eden bir sürdürülebilir moda sözlüğünü oluşturduk. Elimizdeki mevcut bilgiyi birlikte yaşadığımız insanlarla paylaşmak istedik ki karşılaştığımız sorunlara karşı beraberce bir anlayış geliştirelim.”
Sürdürülebilir Moda Nedir?
Karbondioksit emisyonlarını azaltmak, biyoçeşitliliğe destek olmak, bilinçsiz üretimi kontrol altına almak, kirliliği ve israfı azaltmak, hazır giyim işçilerine adil ücret ödemesi yapmak ve güvenilir çalışma koşullarına sahip olmasını sağlamak, sürdürülebilirlik bilinci çatısını oluşturan temel kavramlar.
“En az 30 kez giyecek miyim?”
Sürdürülebilirlik danışmanlığı olan Eco-Age’in baş marka sorumlusu Harriet Vocking, bir satın alma yapmadan önce kendimize bu üç önemli soruyu sormamızı öneriyor: “Ne satın alıyorum ve neden? Gerçekten ihtiyacım olan şey ne? En az 30 kez giyecek miyim?”