Koşmak Vücudumuzu Nasıl Etkiliyor?

Araştırmalar, doğru formla koşulması gerektiğinin altını çiziyor.

Koşmak Vücudumuzu Nasıl Etkiliyor?
Yayın Tarihi: 3.09.2018 17:42:00

Koşmak ve yürümek en önemli kardiyo türlerinden. Ancak araştırmalar gösteriyor ki birçok kas grubunu çalıştıran bu iki hareketin etkisi birbirinden biraz farklı. Bu noktada, vücuda oldukça yararlı olumlu etkileri bulunan koşmanın, olumsuz etkilerinin de olduğunu bilmek faydalı olabilir diye düşündük ve sizler için riski azaltmanın yollarını araştırmaya koyulduk.

Kendinize en iyi fitness rutinini arıyorsanız öncelikle size en doğru hareketleri bulmalısınız. Yürümek ve koşmak başlangıç için en iyi nokta. Vücudunuzu iyi dinlerseniz hangisinin size uygun olduğuna karar verebilirsiniz. Örneğin koşunuz esnasında ya da sonrasında vücudunuzun belirli noktalarında ağrılar hissediyorsanız bu hareketin size uygun olmadığını anlayabilirsiniz. Tam aksine koşudan sonra bedensel ve zihinsel olarak harika hissediyorsanız, doğru hareketi buldunuz demektir. Unutmayın, uzmanlar bu iki aktivite türünün farklı etkilere sahip olduğunun altını çiziyor. Koşu sırasında vücudunuzun hangi şekilde etkilenebileceğini merak ediyorsanız yazımızı okumaya devam edebilirsiniz.

Orta taban teması

Yürüme ve koşma sırasında vücut kuadriseps, gluteal ve hamstringlerin geniş kas gruplarını işleve alıyor. Ancak bu kaslar topuk vuruşuyla daha fazla çalışıyor. Koşu yaparken topuk yerine orta tabana daha fazla baskı uygulandığı için tahrik riski artıyor.

Eklemler daha fazla etkileniyor

Koşarken ayağın yere temas ettiği yerin orta taban olması, eklemlerde daha fazla etkiye sebep oluyor. Yürüken formunuz doğruysa korkmanıza gerek yok ancak yanlış formda yürüyorsanız kendinizi sakatlayabilirsiniz. Bu noktada ayağınızı yere basma şeklinize dikkat etmeniz oldukça önemli.

Yaralanma riski fazla

Koşarken vücudumuz yürümeye oranla daha fazla tepki kuvveti üretiyor. Uygun bir formda koşuyorsanız kaslarınız, eklemleriniz ve tendonlarınız bu gücü kabul eder ve vücudunuzu daha fazla hareketlendirmek adına katkıda bulunur. Ancak pek çok insan uygun formda koşmadığı için yaralanma riski de artıyor.

Daha iyi kemik yoğunluğu

Daha önce de söylediğimiz gibi koşmak her zaman kötü sonuçlara sebep olmuyor. Doğru yapıldğı takdirde oldukça yararlı bir aktiviteye dönüşebiliyor. Örneğin daha iyi kemik yoğunluğuna sahip olabilirsiniz. Ayırca daha iyi dolaşım sağlaması ile kas ve tendon fonksiyonlarını artırması da bonus!

Daha fazla enerji harcanıyor

Medicine and Science in Sports & Exercise dergisinde yayınlanan araştırmaya göre insanlar koşarken çok daha fazla enerji harcıyor. Zamanınız kısıtlıysa ve yoğun bir antrenman istiyorsanız koşmak sizin için iyi bir seçenek olabilir. Elbette doğru formu sağlamak koşuluyla.

Hormonlarınız üzerinde daha etkili

Uzun mesafe koşuları özellikle hipotiroidizm (troidin yeterli salgılanamaması) olanlarda negatif bir hormonal etkiye sahip olabilir. Yapılan bir araştırmaya göre uzun koşular, troid dengezisliklerini şiddetlendirebiliyor. Vücudumuz koşu sırasında, “bir aslan saldırısından” kaçtığımızı ya da 2 saatlik normal bir koşu halinde olduğumuzu anlayamadığı için kendisine yüklenen bu strese karşı fizyolojik bir reaksiyon verebiliyor. Bu da kronik strese, yorgunluğa ve depresyona sebep olabiliyor.

Unutmamakta fayda var; koşma ve yürüme aktiviteleri sizin kişisel ihtiyaçlarınıza ve sağlığınıza göre belirlenmelidir.


 







EDİTÖRÜN SEÇTİKLERİ







Size daha iyi hizmet verebilmemiz için sitemizde çerezler kullanılmaktadır. Giriş yaptığınız andan itibaren çerez kullanımını kabul etmiş sayılacaksınız.  Detaylı bilgi için tıklayın...
 X